Do jaké míry je nová ČSN EN 81-20 a ČSN EN 81-50 jiná oproti dřívější normě ČSN EN 81-1+A3, resp. ČSN EN 81-2+A3?
Nové normy jsou zcela jinak koncipovány než předchozí ČSN EN 81-1 resp. 81-2. Nová ČSN EN 81-20 slučuje pod jeden předpis dřívější podmínky pro projektování a konstruování trakčních výtahů (lanových) a pro projektování a konstruování hydraulických výtahů.
Zvýšení pevnosti dveří
Zásadní novinkou je zvýšení požadavku na pevnost dveří, a to jak šachetních, tak kabinových. Ty nově musejí odolávat mnohem vyšším silám a musejí projít certifikací u oprávněné zkušebny. Dveře budou podstatně odolnější proti vandalům, bez potíží vydrží například náraz rozjetého, plně naloženého nákupního vozíku. V podstatě totéž platí i pro stěny šachty.
Nárazníky, klece a protiváhy
Nové jsou též požadavky na nárazníky klece i protiváhy. Ty musejí akumulovat mnohem vyšší energii než předchozí provedení. Zjednodušeně řečeno: kabina musí v případě havárie dosednout na nárazník jako do peřin. Nová ČSN EN 81-50 je pak zcela nový předpis, jenž podrobně stanoví podmínky pro certifikaci jednotlivých bezpečnostních prvků (omezovače rychlosti, zachycovače, nárazníky apod.). Všechny novinky mají pozitivní účinek v oblasti bezpečnosti výtahového provozu, a to jak pro cestující, tak pro servisní pracovníky.
Mohlo by Vás zajímat
- Jak se liší výtah vyrobený podle nové ČSN EN 81-20/50 a dřívější normy ČSN EN 81-1/2?
- Jsou povinné inspekční prohlídky výtahu?
- Rekonstrukce výtahu
- Prodloužení výtahu
- Dobrý den, bydlím v domě, ve kterém je výtah s rokem výroby 1974. Nemá vnitřní dveře, tak je tam ta celkem nebezpečná mezera mezi výtahem a venkovními dveřmi. Dům má pět pater, při příjezdu do posledního patra se výtah občas trochu divně klepe. Chci se dotázat zda majitel domu má povinnost tyto nedostatky nějakým způsobem řešit? Dě