konfigurujte

Modernizace výtahu

konfigurátor
 
Modernizace a rekonstrukc

Modernizujeme a rekonstruujeme

Více o službě

Co dělat, když se zasekne výtah i s cestujícími?

Uvíznutí ve výtahu – situace, kterou si jistě každý z nás dokáže představit. Vstoupíte do výtahu, dveře se zavřou, výtah se rozjede a po pár metrech zastaví. Uvíznutí je hodně nepříjemné a někteří pasažéři pak často panikaří. Pokud se do této nepříjemné situace dostanete, dáme vám pár rad, co dělat.

Důvody zastavení výtahu

Uvíznutí kabiny mezi stanicemi je, bohužel, možné i u těch nejmodernějších provedení. Stačí výpadek přívodu elektrického proudu kvůli bouřce či vichřice (u výtahů, které nemají náhradní zdroj elektrické energie – „velkou baterii“) nebo mechanická závada způsobená vandalem či vadou materiálu.

Co tedy dělat, když jste právě v kabině stojící v mezipatře?

Nepanikařte! Zachovejte klid.

V první řadě je nutné zachovat klid a nepropadat panice. Hodně lidí se obává nedostatku vzduchu. Každá šachta má tzv. komínový efekt, tudíž v ní automaticky dochází k výměně vzduchu. U nejmodernějších výtahů je k dispozici ovladač, který uvede do chodu ventilátor. Poté si sedněte na podlahu výtahu.

Zavolejte o pomoc

Způsob dovolání se pomoci se liší u starších výtahů a u nových provedení. Starší mají jedno z tlačítek v kabině žluté se symbolem zvonku. Po jeho stisknutí se ozve zvonek, který je znamením, že v kabině někdo uvíznul. Pokud nejste právě v domě úplně sami, tak některý z obyvatel určitě zná postup vyproštění. Ale v případě výpadku elektrického proudu je nutné se spolehnout na hlasivky. Ovšem v době mobilních telefonů je možné dovolat se pomoci od odborné firmy, která vyproštění v co nejkratší době zajistí – v kabině bývá vylepené telefonní číslo na tuto službu.

Volání o pomoc u moderních výtahů

U nových moderních výtahů je spojení s vyprošťovací službou jednoduché. Na desce s tlačítky v kabině je žluté tlačítko ALARM. V případě uvíznutí (i při výpadku elektřiny) zmačknete ALARM (přidržíte ho stisknuté alespoň 3 vteřiny) a automaticky budete spojeni s vyprošťovací službou. Mít službu zajištěnu po 24 hodin denně je povinností provozovatele výtahu. Pomocí obousměrného komunikátoru, jenž je instalován v desce s tlačítky, pak hovoříte se servisem: sdělíte, co se stalo, a dozvíte se další postup. K vyproštění by mělo dojít nejpozději do hodiny od nahlášení poruchy. Je jedno, zda se tak stane v noci nebo za bílého dne.

Volání hasičů 150

Řadu cestujících, kteří právě uvízli ve výtahové kabině, napadne, že využijí služeb hasičů. Ti jsou na vyprošťování lidí z výtahových kabin skutečně vycvičeni, ale jejich zásah ve chvíli, kdy tzv. „nejde o život" může být zpoplatněn

Spolupracujte

Když dorazí servisní pracovník, dozorce výtahu nebo poučená osoba z domu, která vás bude z výtahu vyprošťovat, dohodněte si nejdříve způsob komunikace. Sdělte mu informace jako: kolik osob se ve výtahu nachází, dále je dobré odhadnout, ke kterému patru máte blíže, dejte vědět, až budete zhruba v úrovni patra atd. Ať už vás budou vyprošťovat z moderního nebo staršího typu výtahu, vždy spolupracujte.

Za žádných okolností se nepokoušejte zprovoznit výtah sami. V případě neočekávaného zastavení servisní firma potřebuje identifikovat závadu, které které k tomu došlo a následně celou situaci vyřešit. Jako laici se také nepokoušejte opustit kabinu mimo stanici vlastními silami. Nejspíše způsobíte více škody než užitku – poškodíte zabezpečovací zařízení a z kabiny se stejně ven nedostanete!

Kdy se vyhnout výtahu?

V neposlední řadě doporučujeme se vyhnout používání výtahů v době, kdy je bouřka, vichřice či jiná živelná událost. Pokud se vám i tak ve výtahu uvíznete, počítejte s tím, že nemusí fungovat ani nouzové osvětlení či obousměrné zařízení pro komunikaci. V tomto případě se spolehněte na osoby na chodbě a dejte jim na vědomí, že jste uvězněni (např. boucháním, křikem apod.).

Byla pro Vás tato informace užitečná?

Časté otázky a odpovědi (FAQs)

Pomozte vylepšit tuto stránku nebo celý web. Váš názor nás zajímá. Děkujeme.

Vyplňte, chcete-li přímou odpověď na svůj dotaz.